سوالات متداول

کد مطلب:  98
نسخه چاپی
ارسال به دوستان

سوالات متداول

 

1-خاموشی برق

2-درخواست انشعاب جدید

3-مدیریت مصرف

4-قبض و تعرفه های برق

1-خاموشی برق

1-1-منظور از خاموشی بی برنامه و با برنامه جیست؟

به اطلاع همشهريان عزيز مي رساند که بطور کلي خاموشي هاي برق به دو دسته بي برنامه و بابرنامه تقسيم بندي مي شوند. خاموشي هاي بي برنامه در اثر عوامل مختلفي از جمله عوامل جوي مثل باد ،برف و  باران و يا برخورد خودرو با پايه هاي برق و يا اشياء خارجي با سيمهاي برق بوجود مي آيد و بطور کلي غير قابل پيش بيني هستند و با تلاش همکاران اتفاقات در اسرع وقت مرتفع مي گردند. خاموشي هاي با برنامه به منظور انجام طرح هاي مختلف برقرساني و يا بهبود واصلاح شبکه هاي موجود با هدف کاهش خاموشي هاي بي برنامه انجام مي شوند. به منظور احترام به حقوق شهروندان و جلوگيري از بروز ضرر و زيان به مشترکين برق برنامه اين خاموشي ها بصورت اطلاعیه از طریق صدا و سیما ارسال نامه به فرمانداری و بخشداری شهرستان به مشترکین اعلام میگردد.

1-2-برای پيگيری خاموش بودن روشنايي معابر و یا روشن ماندن چراغ خيابانها در طول رو چه بايد کرد؟ با سامانه ۱۲۱ تماس گرفته و آدرس پايه چراغ روشنايي و مشکل را گزارش فرماييد، اگر تا ۳ روز بعد از تماس مشکل مرتفع نگرديد مجدداً پيگيری فرموده و به تماس قبل نيز اشاره کنيد.

 

1-3- انواع خاموشی های با برنامه در شرکت توزيع کدام است؟

خاموشيهای با برنامه جهت تجهيز و نوسازی شبکه که منجر به کاهش خاموشيهای بی برنامه می گردد.
خاموشيهای با برنامه جهت تعميرات فوق توزيع.
خاموشيهای با برنامه جهت مانور شبکه که معمولاً بيش از نيم ساعت نمی باشد و برای برقدار نمودن منطقه از طریق خطوط ديگر اقدام می شود.

 

1-4-اگر به دليل تغييرات شديد ولتاژ برق، وسايل برقی سوخت چکار بايد کرد؟

بايستی بلافاصله ساير وسايل را از پريز کشيده و با مرکز ۱۲۱ تماس بگيريد تا نام شما ثبت گردد. سپس برای دریافت خسارت و اعزام کارشناس به مدیریت توزيع برق شهرستان  خود مراجعه کنيد.

 

1-5-در صورت داشتن نوسان و یا کاهش ولتاژ چکار بايد کرد؟

در صورت داشتن نوسان و یا کاهش ولتاژ در خانه بلافاصله وسايل برقی خودرا از پريز کشيده و با مرکز ۱۲۱ تماس بگيريد.

 

1-6-در صورت داشتن خاموشی با مدت بيش از ۵ دقيقه چکار می توان کرد؟

با سامانه ۱۲۱ تماس بگيريد و علت را جويا شويد. با دادن نشانی و بعضاً مشاهده شماره تلفن شما علت خاموشی را توضيح می دهد.

 

2-درخواست انشعاب جدید

آيا هنگام نصب كنتور به مامور نصب نياز است وجهي داده شود؟

2-1-خير. تحت هيچ شرايطي هيچ وجهي به مامورين نصب يا قرائت ندهيد. دريافت اينگونه وجوه از طرف مامورين غير قانوني مي باشد.
در صورت درخواست مامورين و مشاهده اين امر مراتب را سريعا به شماره تماس  08138327831مدیریت توزيع نيروي برق اطلاع دهيد.

 

2-2-آيا هزينه انشعاب را مي توانم قسطي پرداخت نمايم؟

خير. شركت هزينه انشعاب را بصورت نقدي دريافت مي كند.
اما جهت همراهي با متقاضيان محترمي كه توانايي پرداخت هزينه انشعاب را بصورت يكجا ندارند توسط ادارات توزيع برق منطقه ذيربط به بانك جهت دريافت وام معرفي مي گردند. بانك هزينه را مستقيم به حساب شركت توزيع نيروي برق همدان واريز نموده و متقاضي دفترچه اقساط خود را دريافت و به بانك پرداخت مي نمايد.
بديهي است دريافت و پرداخت وام تابع قوانين جاري بانكها بوده و شركت توزيع برق هيچگونه دخالتي در اين امر ندارد.

 

 

2-3-قصد دارم يك مجتمع ساختماني بسازم. چه زماني جهت درخواست انشعاب مراجعه نمایم؟

مرحله اول: زمانيكه پروانه ساخت از شهرداري محترم دريافت نموديد حتما قبل از شروع به ساخت جهت درخواست انشعاب مراجعه فرماييد.
مرحله دوم: جهت واريز هزينه و عقد قرارداد زمانيكه ساخت سقف طبقات به پايان رسيد مراجعه فرماييد.
مرحله سوم: جهت نصب انشعابات زمانيكه كف و ديوارها اتمام و درب مجتمع نصب شد مراجعه فرماييد.

 

2-4-قصد دارم يك باب ساختمان بسازم. چه موقع جهت درخواست انشعاب مراجعه نمايم؟

زمانيكه سقف ساختمان به پايان رسيد مراجعه فرماييد.

 

 

 

 

 

 

3-مدیریت مصرف

3-1-درکنتورهای سه تعرفه ( سه زمانه) ، ساعت پیک ( اوج بار) رو ی چه ساعتی تنظیم گردیده است ؟

ساعت پیک شش ماهه اول سال ۱۹ تا ۲۳ و شش ماهه دوم سال ۱۷ تا ۲۱ میباشد که کنتور های دو زمانه بر اساس این ساعات تنظیم گردیده اند .

 

3-2-آیا لامپ های کم مصرف برای سلامتی مضرند ؟

استفاده از لامپ های کم مصرف هیچگونه ضرری برای سلامتی انسان ندارد ، فقط باید حتی الامکان شکسته نشود و در صورت شکسته شدن بدون تماس دست جمع آوری و در کیسه در بسته ای دور انداخته شود .

 

 

3-3-الگوی مصرف خانگی در مناطق عادی چقدر است ؟

الگوی مصرف خانگی مناطق عادی ماهانه ۲۰۰ کیلوواتساعت است که این الگو در ماه های گرم سال (تیر ، مرداد ، شهریور ) ماهانه ۳۰۰ کیلواتساعت می باشد .

 

 

3-4-ساعت پیک یا اوج مصرف چیست ؟

ساعاتی درهر شبانه روز، دارای بيشترين مصرف برق (انرژی الکتريکی) است که به آن ساعات اوج بار گفته ميشود. درايران بيشترين مصارف در ساعات اوليه شب نیم ساعت قبل از اذان مغرب تا ۵/۳ ساعت بعد از آن است .

 

4-قبض و تعرفه های برق

4-1-ساعات مصرف به تفكيك ميان باري، اوج بار وكم‌باري چگونه است؟

ساعات مصرف به سه رده ميان باري ، اوج بار و كم باري به شرح ذيل تقسيم شده است:

 

از اول مهر تا پايان اسفند

از اول فروردين تا پايان شهريور

ساعات مصرف

از ساعت ۵ تا ۱۷

از ساعت ۷ تا ۱۹

ميان باري

از ساعت ۱۷ تا ۲۱

از ساعت ۱۹ تا ۲۳

اوج بار

از ساعت ۲۱ تا ۵

از ساعت ۲۳ تا ۷

كم باري

 

 

 

 

 

مصارف ساعات اوج بار مشمول اضافه پرداختي و مصارف ساعات كم باري مشمول تخفيف ميگردد. لذا انتقال مصارف به ساعات كم باري موجب كاهش بهاي برق مصرفي ميگردد.

 

4-2-مشکلات عدم قرائت به موقع کنتور چیست و چه اقدامي به منظور جلوگيري از صدور صورتحساب علي الحساب ميتون انجام داد؟

در صورت عدم قرائت كنتور توسط مأمور قرائت (به دليل حضور نداشتن فرد در محل) صورتحساب علی الحساب با توجه به مصارف دوره مشابه سال قبل صادرمی شود.

زمان مراجعه مأمورین قرائت در صورتحسابهاي برق مصرفي قید شده است لذا حتي‌الامکان در آن روز در محل حضور داشته داشته باشید

در صورتی که در محل حضور نداشتید، آخرین کیلووات مصرفي کنتور را به صورت تلفنی و از طريق شماره هاي مندرج بر روي قبوض و يا شماره اعلامي از سوي مامور قرائت اطلاع دهید.

 

4-3-نحوه پرداخت صورت حساب برق پس از مهلت پرداخت چگونه است؟

مشتركيني كه از تاريخ مهلت پرداخت صورت حساب برق مصرفي آنها گذشته لازم است به امور توزيع برق مربوطه مراجعه نموده و جهت جلوگيري از قطع انشعاب خود نسبت
به انجام مراحل زير اقدام نمايند:
۱- اخذ آخرين صورت حساب صادره از واحد فروش انرژي امور توزيع برق مربوطه و يا دريافت كد شناسه قبض و شناسه پرداخت از طريق سايت اينترنتي شركت
۲- پرداخت صورت حساب صادر شده ( در مهلت مورد تاييد امور توزيع برق مربوطه ) در نزديكترين شعبه بانك يا پرداختبه صورت غير‌حضوري
۲- ارائه صورت حساب پرداخت شده يا كدرهگيري (در صورت پرداخت غير حضوري) به امور توزيع برق مربوطه به منظور خارج نمودن انشعاب مذكور از ليست قطع انشعاب هاي بدهكار