نشریه الکترونیکی پیک توزیع شرکت توزیع نیروی برق استان همدان

خبر ویژه
مدیرعامل شرکت توزیع برق استان همدان:

70 درصد مشترکین خانگی استان همدان الگوی مصرف برق را رعایت می‌کنند

به گزارش روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق استان همدان، علی سهرابی‌بیدار در نشست صمیمی با اصحاب رسانه ضمن گرامیداشت دهه مبارک فجر و ایام ماه رجب، به ارائه گزارش عملکرد این شرکت پرداخت و اظهار داشت: شرکت توزیع برق استان همدان خدمتگزاری 785 هزار و 965 مشترک را بر عهده دارد.

وی با بیان اینکه از این تعداد 631 هزار و 77 مشترک در بخش خانگی هستند که 80 درصد مشترکین را شامل می‌شود و 32 درصد مصرف انرژی استان را دارند، افزود: در بخش عمومی 31 هزار و 549 مشترک شامل 4 درصد مشترکین هستند و معادل 7 درصد مصرف استان را دربرمی‌گیرد.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان همدان ادامه داد: در بخش کشاورزی نیز 13 هزار و 306 مشترک شامل 1.7 درصد مشترکین هستند و 40 درصد مصرف انرژی استان در این بخش است، در بخش صنعتی 6 هزار و 381 مشترک شامل 0.8 درصد مشترکین بوده که 12 درصد مصرف استان را دارند و در سایر مصارف (تجاری) حدود 100 هزار و 11 مشترک شامل 12.7 درصد مشترکین با 7 درصد مصرف انرژی هستند.

وی گفت: بیشترین رشد را در تعرفه صنعتی با 3.2 درصد مشترکین رشد نسبت به مدت مشابه سال گذشته را داشته‌ایم که یک نوید برای رونق گرفتن بخش صنعت در استان است.

سهرابی‌بیدار با بیان اینکه طول شبکه فشار متوسط و ضعیف در استان همدان 19 هزار و 100 کیلومتر است، گفت: از این مقدار 10 هزار و 707 کیلومتر شبکه فشار متوسط و 8 هزار و 390 کیلومتر شبکه فشار ضعیف است که یکی از وظایف این شرکت پایش و رفع اشکالات این شبکه است تا برق مطمئنی در اختیار شهروندان قرار دهد.

وی ابراز داشت: تعداد پست‌های توزیع برق استان نیز 17 هزار و 815 دستگاه ترانسفورماتور با ظرفیت 2 هزار و 381 مگاولت‌آمپر است و انرژی تحویلی استان 3 هزار و 310 میلیون کیلووات ساعت است که پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال به 4 هزار و 128 میلیون کیلووات ساعت برسد.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان همدان اضافه کرد: فروش انرژی ما در استان 2 هزار و 960 میلیون کیلووات ساعت است که پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال این مقدار به 3 هزار و 800 میلیون کیلووات ساعت برسد.

*تلفات و هدررفت انرژی استان 9.69 درصد است

وی بیان کرد: تلفات و هدررفت انرژی در استان همدان در حل حاضر 9.69 درصد است که هدف ما رساندن این رقم به 9.5 درصد تا پایان سال است.

سهرابی‌بیدار با اشاره به اینکه حداکثر پیک بار مصرف استان در سال جاری در پیک روز 803 مگاوات و در پیک شب 820 مگاوات بوده است، گفت: در همین ایام بیشترین همکاری مشترکین معادل 55 مگاوات در روز بوده است.

وی عنوان کرد: بکارگیری مولدهای خودتأمین توسط صنایع و سازمان‌ها، تعدیل چراغ‌های روشنایی بلوارهای اصلی، پارک‌ها و میادین و اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی در خصوص فرهنگ مدیریت مصرف از طریق رسانه‌ها و فضای مجازی نیز از دیگر اقدامات انجام شده در راستای مدیریت بار شبکه در پیک تابستان بوده است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان همدان اضافه کرد: در پی همکاری مشترکین در قالب تفاهمنامه و طرح‌های پاسخگویی بار تابستان 8 میلیارد و 805 میلیون تومان پاداش به 8 هزار و 678 مشترک پرداخت شده است.

وی افزود: تعداد 512 مشترک اداری و عمومی متقاضی مشارکت در برنامه‌های پاسخگویی بار بوده‌اند که 223 مشترک به تعهدات خود عمل کرده و مبلغ یک میلیارد و 797 میلیون ریال پاداش دریافت کردند و تعداد 8 هزار و 293 مشترک کشاورزی متقاضی مشارکت در برنامه‌های پاسخگویی بار بوده‌اند که تعداد 7 هزار و 274 مشترک در طرح‌های چاه‌های کشاورزی و صنایع کشاورزی کشاورزی به تعهد خود عمل کرده و مبلغ 44 میلیارد و 8 میلیون ریال پاداش دریافت کردند.

سهرابی‌بیدار با اشاره به اینکه تعداد یک هزار و 396 مشترک صنعتی متقاضی مشارکت در برنامه‌های پاسخگویی بار بوده‌اند که یک هزار و 56 مشترک به تعهد خود عمل کردند و 31 میلیارد و 114 میلیون ریال پاداش دریافت کردند، ادامه داد: همچنین 33 مشترک CNG متقاضی مشارکت در برنامه‌های پاسخگویی بار بوده‌اند که 27 مشترک به تعهد خود عمل کرده و مبلغ یک میلیارد و 920 میلیون ریال پاداش گرفتند.

وی ادامه داد: 87 مشترک دارای مولدهای اضطراری برق نیز در کنترل پیک بار تابستان همکاری کردند که مبلغ 8 میلیارد و 691 میلیون ریال پاداش دریافت کردند و از 108 مشترک سایر مصارف(تجاری) که متقاضی بودند 47 مشترک به تعهد خود عمل و مبلغ 522 میلیون ریال پاداش دریافت کردند.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان همدان با بیان اینکه در راستای مدیریت بار شبکه، بازدیدهایی از نماهای ساختمان‌ها در سطح استان به عمل آمده است، گفت: 55 هزار و 672 مورد بازدید از وضعیت نورپردازی نمای ساختمان‌ها به عمل آمد که از این تعداد 11 هزار و 833 مورد اخطار شفاهی و کتبی و یک هزار و 900 مورد منجر به قطع برق شد.

وی با اشاره به 10 هزار و 985 مورد بازدید و بازرسی از مصارف ادارات، بانک‌ها و مراکز آموزشی و معرفی ادارات پرمصرف به استانداری به صورت هفتگی گفت: از این تعداد 3 هزار و 738 مورد اخطار دریافت کردند و 440 مورد منجر به قطع شد و در بازدید سرزده از واحدهای تجاری به تعداد 115 هزار و 930 مورد، 43 هزار و 626 مورد اخطار و 3 هزار و 941 مورد منجر به قطع برق شد.

سهرابی‌بیدار در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه اپلیکیشن برق من در حقیقت نمایه‌ای از خدمات برخط در دستان شهروندان است تا هر لحظه بتوانند از خدمات شرکت توزیع برق بهره‌مند شوند، با اشاره به ارائه 155 هزار و 835 خدمات غیرحضوری طی سال جاری عنوان کرد: تاکنون 93 هزار مشترک اپلیکیشن برق من را نصب کرده‌اند.

وی با اشاره به ارائه خدمات غیر حضوری و کاهش مراجعات حضوری در ایام کرونا اظهار داشت: در این راستا با راه‌اندازی اپلیکیشن «برق من» 33 خدمت به صورت غیرحضوری به مردم ارائه می‌شود که شامل خدماتی مانند قبض برق، راهکارهای مدیریت مصرف، خاموشی‌ها، انتخاب پله مصرف، روشنایی معابر، پرسش و پاسخ، خدمات کامل صورتحساب، خدمات مشترکین شامل خرید انشعاب، اصلاح انشعاب، تغییر تعرفه، آزمایش کنتور و شبکه‌های برق شامل خاموشی، خسارت به شبکه، رمزارز، سرقت برق و... می‌شود.

* بدهی 1135 میلیارد ریالی مشترکین به شرکت توزیع برق استان همدان

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان همدان با تأکید بر پرداخت به موقع صورتحساب برق، ابراز داشت: بدهی مشترکین برق استان به این شرکت یک هزار و 135 میلیارد ریال است که از این میزان بدهی 29 درصد در بخش خانگی، 25 درصد در بخش عمومی، 18 درصد در بخش کشاورزی و یک درصد نیز مانده بدهی بخش صنعتی و 16 درصد در بخش سایر مصارف است.

وی با اشاره به بحث تعرفه‌ها خاطرنشان کرد: بر اساس بند «ی» تبصره 8 قانون بودجه سال 1400 آیین‌نامه جدید تعرفه برق مشترکان خانگی با هدف اصلاح مصرف به تصویب هیأت وزیران رسید و مطابق این مصوبه از ابتدای بهمن ماه یارانه برق مشترکین پرمصرف حذف شد.

سهرابی‌بیدار با بیان اینکه هدف از این طرح توزیع عادلانه یارانه تأمین برق مشترکین و هدایت مشترکین پرمصرف به سمت خوش مصرف است، بیان کرد: بر اساس نظام جدید تعرفه‌گذاری برق که از ابتدای بهمن ماه سال جاری اجرا شده است، ملاک عمل برای تعیین نرخ پاداش هزینه‌های تمام شده برق است با احتساب متوسط هزینه سوخت نیروگاهی، تبدیل انرژی و هزینه توزیع در 2 سال گذشته معادل 250 تومان برای هر کیلووات تعیین شده است.

وی با اشاره به پله‌های تعرفه‌ها گفت: الگوی مشترکین برق در استان در ماه‌های غیرگرم سال مصرف تا 200 کیلووات و در ماه‌های گرم سال از خرداد تا پایان شهریور ماه 300 کیلووات است که اگر مصرف بر اساس این الگو باشد هیچ گونه تغییری در نرخ تعرفه‌ها وجود ندارد.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان همدان افزود: در صورتی که مصرف بیش از الگوی تعیین شده باشد، مازاد 200 تا 300 کیلووات معادل 1.5 برابر نرخ پایه، مازاد 300 تا 400 کیلووات معادل 2.5 برابر نرخ پایه و مازاد 400 کیلوات به بالا با 3.5 برابر نرخ پایه محاسبه می‌شود.

وی ابراز داشت: 70 درصد مشترکین خانگی استان همدان الگوی برق را رعایت می‌کنند که تغییر تعرفه برق ندارند که معادل 429 هزار مشترک خانگی در استان است و 22 درصد مشترکین خانگی که شامل 135 هزار مشترک هستند مشمول 1.5 برابری تغییر تعرفه هستند، و در صورتی که این مشترکین اندکی مدیریت مصرف برق داشته باشند به جمع 70 درصد می‌پیوندند و در این صورت مشترکین استان که رعایت الگوی مصرف را خواهند داشت به 92 درصد خواهد رسید.

سهرابی‌بیدار عنوان کرد: سایر مشترکین خانگی که مشمول 2.5 برابری و 3.5 برابری می‌شوند فقط 8 درصد کل مشترکین معادل 46 هزار و 455 مشترک استان همدان هستند.

*افتتاح 111 پروژه برق طی دهه فجر

وی با اشاره پروژه‌های ایام الله دهه فجر افزود: 111 پروژه با اعتبار یک هزار و 137 میلیارد و 92 میلیون ریال در دهه فجر افتتاح می‌شود که در حوزه توسعه و اصلاح شبکه، برقرسانی به متقاضیان شهری و روستایی است که احداث 36 هزار و 740 متر شبکه 20 کیلوولت زمینی و هوایی ، نصب 216 دستگاه ترانسفورماتور با ظرفیت 24 هزار و 175 کیلوولت آمپر و توسعه و اصلاح 166 هزار و 210 متر شبکه فشار ضعیف با استفاده از کابل خودنگهدار انجام شده است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان همدان با اشاره به نصب 8 هزار و 95 دستگاه کنتور تک فاز و سه فاز دیجیتالی برای مشترکین جدید شهری و روستایی گفت: در حوزه توسعه شبکه روشنایی معابر شهری و روستایی احداث بیش از 2 هزار و 660 متر شبکه و نصب 455 دستگاه چراغ انجام شده است.

وی با اشاره به بحث بیمه‌ها گفت: ما دو بخش بیمه داریم یکی بیمه مسئولیت که شرکت توزیع برق استان با بیمه‌ها عقدقرارداد کرده که اگر مشترکی بر اثر اختلال در شبکه دچار خسارت شد با اعلام مشترک از طریق اپلیکیشن، سایت شرکت توزیع و مراجعه حضوری بررسی و اقدام می‌شود؛ و بیمه دیگر بر اساس قانون مربوط به خساراتی از مشترکین که در داخل منزل ایجاد می‌شود و به شبکه‌های شرکت ارتباطی ندارد که مشترکین خسارت دیده‌ با مراجعه به سایت توانیر و ثبت‌نام می‌توانند بعد از انجام مراحل اعلامی نسبت به دریافت خسارت خود اقدام کنند.

سهرابی‌بیدار در ادامه با اشاره به برنامه‌های آتی شرکت عنوان کرد: مقاوم‌سازی شبکه‌ها با توجه به شرایط جوی استان به صورت جدی پیگیری می‌شود، در راستای کاهش خاموشی‌ها، افزایش قابلیت اطمینان و حفاظت شبکه و مدیریت بار نیز برنامه‌ریزی‌های دقیقی صورت گرفته است، تأمین برق متقاضیان جدیدی، رفع ضعف ولتاژ، توسعه شبکه و بهینه‌سازی تأسیسات و تأمین و بهینه‌سازی روشنایی معابر استان جزو برنامه‌هایی است که پیگیری خواهیم کرد.

وی تصریح کرد: برنامه‌ریزی برای نصب کنتورهای هوشمند از جمله برنامه‌ها برای قرائت کنتور و فرمان‌پذیری از راه دور و به روش‌های الکترونیکی است که این امر با تعویض کنتورهای مشترکین انجام می‌شود که در حال حاضر امکان رویت‌پذیری و قرائت از راه دور برای بخش عمده‌ای مشترکین دیماندی در حال انجام است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان همدان اظهار کرد: موضوع بعدی هوشمندسازی شبکه‌ها است که با نصب تجهیزات شبکه‌‌ای مانند کلیدهای قابل قطع و وصل، خطاسنج‌ها و... بتوانیم با ایجاد مرکز کنترل هوشمند، شبکه‌ای قابل رویت و فرمان‌پذیری از راه دور داشته باشیم که در آینده نزدیک به طور گسترده از خدمات این مرکز بهره‌مند خواهیم شد.

انتهای پیام/